Page 6

69556_Alt_om_Laktose_2016_03.indd

Laktoseintolerante kan bruke mange meieriprodukter De aller fleste med laktoseintoleranse tåler noe melkesukker, gjerne mellom to til syv gram i et måltid. Et beger yoghurt eller 1 dl melk til et måltid kan gå helt greit, mens brunost på en brødskive blir for mye. Et gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder ca. 20-25 g melkesukker per dag. Ufordøyd melkesukker passerer ned til bakteriene i tykktarmen og virker omtrent som fiber. Det vil si at det har en gunstig effekt på tarmfloraen, men blir det for mye vil du få ubehag. Det beste rådet er å prøve seg frem og finne sitt eget toleransenivå. Melkesyrebakterier i yoghurt og syrnet melk kan hjelpe til å fordøye melkesukkeret ved at det frigjøres laktase-enzym fra bakteriene. I tillegg bruker syrnede melkevarianter lenger tid på veien ned i tarmen. Det er årsaken til at man gjerne tåler laktose i syrnede produkter bedre enn i vanlig melk. Tabellen bak i heftet viser laktoseinnhold i TINEs produkter og kan være til hjelp for å finne ut hva du bør velge dersom du har laktoseintoleranse. 6


69556_Alt_om_Laktose_2016_03.indd
To see the actual publication please follow the link above